Close
Paieškos rezultatai
Prekiių filtrai

Vitamino D trūkumas organizme: ar verta sunerimti?

Nuo seno žinoma, kad vitaminas D yra labai svarbus mūsų sveikatai. Net iki 90 proc. šio vitamino žmogaus organizme gali būti pagaminama būnant saulėje (1), todėl šiltos pavasario popietės ir saulėtos vasaros dienos deginantis yra pats geriausias būdas kaupti šio vitamino atsargas. Šalyse, kurios yra nutolusios nuo pusiaujo, pasireiškia didesnis vitamino D trūkumas. Lietuvoje šio vitamino nepakankamumas taip pat yra pastebimas, todėl „Gintarinės vaistinės“ specialistai plačiau pasakoja, kuo tai pasireiškia, ir kaip galima papildyti šio vitamino atsargas organizme.

Kokia vitamino D nauda organizmui?

Vitaminas D – tai riebaluose tirpus vitaminas, kuris yra svarbus mūsų organizmo apykaitos procesams. Jis atsakingas už kalcio įsisavinimą, o pastarasis yra gyvybiškai svarbus sveikų kaulų, dantų ir kitų kaulinių struktūrų funkcionavimui. Taip pat šis vitaminas užtikrina ir fosforo įsisavinimą. Vitaminas D didina kaulų mineralų tankį ir sumažina riziką nugriūti, veikia ne tik žmogaus kaulinio audinio metabolizmą ir jo struktūrą, bet yra labai svarbus raumenų vystymuisi. Nuo vitamino D priklauso ir sėkminga širdies veikla, sklandus nervinės sistemos darbas. Šis vitaminas vaidina svarbų vaidmenį kovojant su infekciniais susirgimais, užtikrina imuninės sistemos darbą.

Vitamino D trūkumas ir poveikis sveikatai

Gyvendami vidutinių platumų klimato juostoje, negalime mėgautis tokiu pat saulės kiekiu kaip, pavyzdžiui, tropinės klimato juostos gyventojai. Dėl šios priežasties natūraliai vykstanti vitamino D gamyba mūsų organizme nevyksta taip intensyviai, o šaltuoju metų laiku saulės matome dar mažiau. Iš bendrosios medicininės praktikos pastebima, kad didžiajai daliai Lietuvos gyventojų trūksta vitamino D, nes nebūnant saulėje, odoje esantis cholesterolis UV spindulių pagalba negali būti sintetinamas į vitaminą D.

Vitamino D trūkumo požymiai

Vitamino D trūkumas suaugusiems sukelia organizmo negalavimus, todėl rekomenduojama atkreipti dėmesį į galimus simptomus, jog kilus įtarimui, būtų galima užkirsti kelią rimtesnėms organizmo problemoms. Kokie simptomai pasireiškia, kai šio vitamino trūksta?

  • Rachitas. Liga atsiranda, kai sutrinka medžiagų apykaita, tiksliau, pakinta kalcio ir fosforo įsisavinimas. Šios ligos pasekmės yra neteisingas kaulų vystymasis bei lėtas jų augimas. Tai pasitaiko itin mažiems vaikams (iki 2 m. amžiaus), kai dėl vitamino D trūkumo sunkiai vystosi kaulai ir raumenys.
  • Depresija. Moksliniais tyrimais nustatyta, jog depresija yra susijusi su vitamino D trūkumu (2). Parathormono kiekis kraujyje, kuris padidėja, kai vitamino D yra per mažai, yra žymiai didesnis pacientams, kurie patiria depresijos simptomus ir kognityvinius sutrikimus.
  • Trapūs kaulai. Šis vitaminas padeda įsisavinti kaulams labai reikalingą kalcį, todėl, kai trūksta vitamino D, gali dažnai varginti kaulų lūžiai.
  • Širdies ir kraujagyslių ligos. Tyrimais įrodyta, jog vitamino D trūkumas gali sutrikdyti normalią širdies raumenų funkciją ir netgi sukelti stazinį širdies nepakankamumą (3).
  • Bloga nuotaika ir dažnas nuovargis. Vitaminas D veikia nervinę sistemą, todėl jo trūkumas gali pasimatyti, jei dažnai jaučiatės prastos nuotaikos ar pavargę, nors miegate ilgai.
  • Dažnos infekcinės ligos. Vitaminas D tiesiogiai veikia tas ląsteles, kurios kovoja su virusais ir bakterijomis, todėl vitamino D nepakankamumas gali turėti įtaką imuninės sistemos susilpnėjimui, o jums tai reiškia dažnas peršalimo ligas ar gripą. Ilgai negyjančios žaizdos taip pat gali būti vienas iš požymių.
  • Vėžiniai susirgimai. Tyrimais nustatyta, jog vitamino D vartojimas turi teigiamą sąryšį su vėžinių susirgimų prevencija (4). Kasdien gaunant reikiamą vitamino D dozę, galima sumažinti vėžio atsiradimą bei sumažinti jo plitimą tiems, kam liga jau nustatyta. Sergantieji vėžiu ir turintys vitamino D trūkumą paprastai yra mažiau atsparūs infekcijoms, todėl liga daug greičiau progresuoja.

Kiti vitamino  D trūkumo požymiai: raumenų silpnumas, nerimas, galvos skausmai, slenkantys plaukai.

Vitaminas D kūdikiams ir vaikams

Nuo pat mažų dienų vitaminas D yra ypatingai reikalingas kūdikiams ir vaikams, todėl gydytojų skiriamas nuo pirmųjų savaičių. Kadangi šis vitaminas yra atsakingas už organizmo kaulų vystymąsi ir jų augimą, vitamino D trūkumas vaikams gali iššaukti netaisyklingus kaulų susiformavimus, rachito atsiradimą. Taip pat jis turi įtakos ir dantų augimui, nervinės sistemos formavimuisi, todėl tėvai turėtų skirti didelį dėmesį, jog vaiko organizme netrūktų šio vitamino. Net ir vasarą, kuomet didesnė tikimybė vitamino D dozę gauti iš saulės, dėl naudojamų apsaugos nuo saulės priemonių sumažėja vitamino pasisavinimas. Kaip vitamino D trūkumas pasireiškia vaikams?

  • Mažesnis nei įprastai apetitas;
  • vaiką gali pykinti, pasireiškia vėmimas;
  • užkietėja viduriai;
  • gali sutrikti širdies ritmas;
  • džiūsta burna;
  • didesnis prakaitavimas.

Rekomenduojame būtinai pasitarti su gydytoju dėl vitamino D vartojimo vaikams. Taip bus galima tiksliai nustatyti poreikį ir paskirti tinkamiausias priemones.

Vitamino D trūkumo gydymas

Nors didžiajai daliai Lietuvos žmonių vitamino D trūksta, patiems tiksliai nustatyti, ar minėti simptomai atsirado būtent dėl vitamino D nepakankamumo organizme, neįmanoma, todėl rekomenduojama kreiptis į gydytoją, kuris paskirs vitamino D tyrimą. Esant mažesnei nei nei 20 ng /ml šio vitamino koncentracijai organizme, yra nustatomas vitamino D nepakankamumas. Tuomet taikomas vitamino D gydymas paskiriant reikalingus preparatus, kurie atstato šio vitamino atsargas organizme ir sumažina nemalonius pojūčius dėl patiriamo trūkumo. Vitaminas D gali būti vartojamas ampulėmis, kapsulėmis ar kitu pavidalu. Maisto produktų su vitaminu D vartojimas ir buvimas saulėje taip pat užtikrins greitesnį šio vitamino atsistatymą organizme.

Vitamino D šaltiniai

Vitaminas D organizme pasireiškia dvejomis formomis. Tai vitaminas D2 ir D3. Vitaminą D2 gauname iš maisto, o D3 – būdami saulėje, kai vyksta natūrali jo gamyba. Rekomenduojama saulėje pabūti bent 30 min. per dieną. Kai nepavyksta pakankamo vitamino D kiekio gauti natūraliais būdais, naudojami maisto papildai.

Vitaminas D maisto produktuose

Vitamino D, kaip ir kitų mums reikalingų vitaminų ir mineralų, randama maiste. Sveika, subalansuota mityba yra vienas saugiausių ir natūraliausių būdų, padedančių palaikyti reikalingą būtinųjų medžiagų kiekį organizme. Pagrindiniai vitamino D šaltiniai maiste yra:

  • kiaušinio trynys;
  • menkių kepenėlės;
  • riebi žuvis (lašiša, skumbrė, žuvų ikrai, ungurys);
  • aliejus;
  • sviestas;
  • avokadai;
  • grūdai;
  • pienas.

Su maistu mums pavyksta gauti tik apie 10–15 proc. reikalingos vitamino D dienos normos, kuri suaugusiems yra 5 mikrogramai. Pakankamo kiekio vien tik iš maisto gauti negalime, nes reikėtų suvartoti didelius kiekius produktų, turinčių šio vitamino. Kitas būdas užtikrinti, jog nepasireikštu vitamino D nepakankamumas – vartoti maisto papildus.

Vitaminas D iš maisto papildų

Vitamino D trūkumas gali būti užpildomas į pagalbą pasitelkus maisto papildus. Jų vartojimas padės išvengti vitamino D trūkumo, nes tiksliai žinosite, kokią normą per dieną turite gauti, ir kokia dozė yra jūsų vartojamuose preparatuose. Ypač vitamino D atsargų papildymo reikėtų nepamiršti nėščiosioms, maitinančioms moterims, senyvo amžiaus žmonėms ir kūdikiams. Žinoma, neatsisakykite ir natūralių vitamino D šaltinių – maisto produktų bei buvimo saulėje. Maisto papildai yra skirti vitamino D nepakankamumo stabilizavimui, jie padės, kai kitais būdais šio vitamino gauname per mažai.

Vitaminas D – mūsų organizmui gyvybiškai svarbus komponentas, prisidedantis ne prie vienos, bet prie keliolikos svarbių funkcijų. Vitamino D trūkumas organizme sukelia nemalonius simptomus, o tai gali iššaukti ir rimtesnes ligas, todėl reikia skirti dėmesį vitamino D vartojimui ir užtikrinti, jog gaunate pakankamą kiekį. Darykite tai tiek natūraliais būdais – gaunant vitaminą D iš maisto produktų bei būnant saulėje, tiek ir vartojant maisto papildus, kurie yra rekomenduojami po konsultacijos su gydytoju.

Mūsų vaistinėse rasite didelį vitamino D asortimentą, todėl galėsite atrasti tai, kas tinkamiausia vaikams ar suaugusiems. Skirtingas formų pasirinkimas: kapsulės, lašai, kramtomos tabletės, ampulės ar purškalai į burną. Itin paprasta maisto papildais pasirūpinti internetu – sutaupysite laiko apsipirkimui bei rasite nuolaidų, kurios galioja, kai vitaminas D įsigijamas internetu.


Šaltiniai:

  1. P. Lips. Worldwide status of vitamin D nutrition. The Journal of Steroid Biochemistry and Molecular Biology Volume 121, Issues 1–2, July 2010, Pages 297-300.
  2. Rebecca E. S. Anglin, Zainab Samaan, Stephen D. Walter, Sarah D. McDonald. Vitamin D deficiency and depression in adults: systematic review and meta-analysis. Cambridge University Press: 02 January 2018.
  3. Zittermann A, Schleithoff SS, Tenderich G, Berthold HK, Körfer R, Stehle P. Low vitamin D status: a contributing factor in the pathogenesis of congestive heart failure? J Am Coll Cardiol. 2003 Jan 1;41(1):105-12.
  4. Holick MF. Vitamin D and sunlight: strategies for cancer prevention and other health benefits. Clin J Am Soc Nephrol. 2008 Sep;3(5):1548-54.